Ga maar allemaal naar huis, de rest ligt een halve dag achter!
23 maart 1919

Fout melden

Een van de sterkste verhalen uit de beginjaren van de Ronde van Vlaanderen staat op naam van Henri 'Ritte' Van Lerberghe. Hij won in 1919 met bijna een kwartier voorsprong op de rest van het deelnemersveld, de grootste voorsprong ooit. Tijdens zijn ereronde riep hij naar al wie het wou horen: "Ga maar allemaal naar huis, de rest ligt een halve dag achter!"

De Ronde van Vlaanderen van 1919 was de eerste grote wielerwedstrijd die werd georganiseerd na de Eerste Wereldoorlog.
Een van de renners die hier al jaren op had zitten wachten was Henri (roepnaam ‘Ritte’) Van Lerberghe. In de vorige editie van de Ronde van Vlaanderen, die van 1914, had hij de sprint nipt verloren van boezemvriend Marcel Buysse. Het was toen de bedoeling dat Ritte enkel de sprint zou aantrekken voor Buysse, maar Ritte voelde zich zo sterk dat hij bleef doorsprinten. Volgens Ritte zou Buysse hem enkel maar kunnen passeren hebben omdat hij op het allerlaatste moment nog aan zijn trui trok.
In de Ronde van 1919 zou het dan eindelijk zijn beurt zijn. Ritte stond gekend om zijn straffe uitspraken vooraf en vertrok ook steeds met de volle overtuiging dat hij de rest naar huis ging rijden. Vaak riep hij voor de wedstrijd naar zijn tegenstanders dat hij ze allemaal ‘dood’ ging rijden, zo ook voor de start van die Ronde. Een van de andere favorieten, Jules Vanhevel, was niet onder de indruk en barstte in lachen uit, waarop Ritte kwaad riep: “Jij moet niet lachen, want ik rijd je uit het wiel voor je eigen deur!”. Met nog 120 kilometer te rijden zag ‘Ritte’ zijn kans op de Kwaremont, die voor het eerst in het parcours zat. Marcel Buysse had net een lekke band en hing nog achteraan het peloton, net als de andere grote favorieten. Ritte zette zich op kop van het peloton en trok zo hard door dat er niemand kon volgen. Bovengekomen had hij enkele honderden meters voorsprong en geheel volgens zijn onstuimige karakter besloot hij om alleen door te zetten.

Ritte Van Lerberghe

'Ritte' Van Lerberghe

De andere grote namen achtten het nog veel te ver, vermits er veel wind stond. Al snel groeide zijn voorsprong dan ook uit tot 4 minuten en hoewel de favorieten ondertussen ook de achtervolging inzetten kwamen ze niet dichter. Ritte besefte wel dat hij een enorme inspanning moest uit de benen schudden om een solo van 120km te volbrengen en wat extra proviand zou dan ook wel van pas komen. Toen hij onderweg een helper van Marcel Buysse zag staan met een bevoorradingszakje waagde hij dus zijn kans. Hij kon de man wijsmaken dat Buysse al uit de wedstrijd was gestapt en kreeg zo de broodnodige extra energie.

Bij de spoorwegovergang tussen Ninove en Hekelgem stond Ritte dan voor een gesloten spoorwegovergang waarachter een goederentrein stilstond. Vermits het in die tijd nog niet verboden was om op eigen risico over te steken twijfelde Ritte geen moment. Hij nam zijn fiets op zijn schouder, klom over de bareel en door de goederenwagen naar de overkant. Ondertussen bleef zijn voorsprong maar groeien en de moed zakte de achtervolgers dan ook in de schoenen. Bij aankomst op de wielerpiste van Gent-Brugge had hij dan ook een gigantische voorsprong van meer dan een kwartier. Van Lerberghe was overgelukkig, hij had eindelijk zijn revanche voor de nederlaag van 5 jaar eerder. Aan de ingang van de piste stapte hij dan ook al af en begon zijn vreugde uit te schreeuwen en zijn supporters te groeten. Toen organisator Albert Carlier dit zag, kwam hij in paniek op hem toegelopen om hem aan te manen toch maar snel door te rijden, want hij moest nog een volledige ronde afleggen op de wielerpiste. Ritte lachte dit weg: “Waarom al die haast? Ik heb een halve dag voorsprong!” Uiteindelijk zette hij toch zijn weg verder al roepend:

“Ga allemaal maar naar huis, de rest ligt een halve dag achter!”

Zijn uiteindelijke voorsprong was nog altijd 14 minuten, de grootste voorsprong ooit in de Ronde! In de Ronde van Vlaanderen van 2004 werd zijn prestatie nog eens herdacht toen Lichtervelde dorp van de ronde was. Er werd een gigantische treinwagon nagebouwd waar het hele peloton moest doorfietsen: