Giovanni Gerbi, winnaar van de eerste Ronde van Lombardije
12 november 1905

Fout melden

De eerste editie van de Ronde van Lombardije werd gewonnen door de Italiaan Giovanni Gerbi. Zijn bijnaam was ‘Il Diavollo Rosso’ (Rode Duivel) en die naam deed hij alle eer aan met de manier waarop hij zijn overwinning binnenhaalde...

Giovanni Gerbi is een van de legendarische figuren uit de beginjaren van het wielrennen. Hij had de bijnaam ‘Il Diavollo Rosso’, de ‘Rode Duivel’. Volgens de legende heeft hij die bijnaam gekregen omdat hij tijdens een wedstrijd alleen was ontsnapt en in een processie terechtkwam. De priester schold hem uit voor ‘rode duivel’, aangezien hij in een rode trui rondreed. Die rode trui zou zijn handelsmerk blijven, maar hij stond ook bekend voor zijn duivelse trucks waarmee hij vaak de wedstrijd naar zijn hand wist te zetten.
Hij won een aantal grote wedstrijden, waaronder Milaan-Turijn, de Ronde van Lombardije en 3 maal de Ronde van Piemonte. Hij was ook 2 keer goed voor een 3e plaats in de Giro d'Italia. Hij was een echte hardrijder en van zodra hij 200 meter voorsprong had zagen de tegenstanders hem vaak niet meer terug. De manier waarop hij die eerste voorsprong wist te nemen werd door de tegenstanders vaak als duivels gezien.
In werkelijkheid was het echter meestal het resultaat van een goede parcoursverkenning. In tijden waarin er nog geen verkenningen met de ploeg gebeurden en er geen televisiebeelden beschikbaar waren van voorgaande edities was dit een enorm voordeel. Gerbi wist vooraf perfect op welke plaats hij het verschil kon maken. Zo gebeurde het ook bij zijn overwinning in de Ronde van Lombardije.
Gerbi had zijn aanval gepland op de kruising van de treinsporen met de weg naar Crema. Aangezien de wegen in die tijd in zo’n slechte staat waren, werd er dikwijls tussen de aangrenzende treinsporen gereden omdat de weg daar beter was. Ter hoogte van de spoorwegoverwegen moest men echter afstappen en terug opstappen op de rijbaan, aangezien het onmogelijk was om al fietsend met de 25kg zware fietsen over de rails te wippen.

De bewuste overweg nabij Crema
De bewuste overweg nabij Crema


Gerbi had dit echter voorzien en 50 meter voor de bewuste overweg had hij met een laag modder een verhoging gemaakt tegen de sporen zodat hij er kon overrijden.
In de wedstrijd dan, zorgde hij ervoor dat hij enkele kilometers daarvoor al op kop reed en het peloton tussen de rails door leidde. Het peloton werd op een lang lint getrokken en 50 meter voor de overweg reed Gerbi als enige via het aangelegde paadje over de sporen. Vervolgens zette hij een stevige versnelling in. De andere renners probeerden te volgen, maar zaten nog tussen de sporen. In hun poging ook snel op de gewone weg te raken ontstond er een grote valpartij.
Gerbi zou niet meer omkijken en met 45 minuten voorsprong de aankomst bereiken.